نمونه دادخواست خلع ید

نمونه دادخواست خلع ید را در این مطلب برای شما قرار خواهیم داد . ابتدا ببینیم خلع ید چیست ؟

 

دعوای خلع ید یک اقدام حقوقی است که توسط مالک مال غیرمنقول انجام می‌شود. در این دعوی، مالک ادعا می‌کند که مالی که به او تعلق دارد، بدون اجازه و رضایت او، با قهر و غلبه و عدوان در تصرف فرد دیگری قرار گرفته است. مالک با اثبات مالکیت خود از دادگاه خواهان رفع تصرف و خلع ید می‌شود.

در این فرآیند، دادگاه می‌تواند حکمی را صادر کند که به متجاوز امر کند که از تصرف غیرقانونی خود خودداری کند و مالک به اموال خود دسترسی یابد. این اقدام به معنای بازگرداندن مال به مالک اصلی می‌باشد.

دعوی خلع ید اغلب در مواقعی ایجاد می‌شود که یک فرد یا نهاد به شکل نادرست و بدون مجوز، ملکی را اشغال کرده و مالک اصلی قصد بازیابی آن را دارد. این دعوی مهم در حقوق مالکیت و حقوق ملکی به عنوان یکی از راه‌های حفاظت از حقوق مالکیت شناخته می‌شود.

 

انواع خلع ید :

  • خلع ید امانی: در این مورد ، مالک و یک فرد یا نهاد دیگر یک قرارداد امانت برای مدت زمان معین منعقد کرده‌اند. پس از انقضای مدت قرارداد، فردی که اموال را به امانت گرفته، موظف به بازگرداندن آن به مالک اصلی است. این نوع تعهدات ،  بار حقوقی دارند و در صورتی که پس از اتمام مدت قرارداد، ملک تحویل داده نشود، مالک می‌تواند با استناد به حقوق قانونی، دعوای خلع ید امانی را به دادگاه ارائه کند.
  • خلع ید غاصبانه: در خلع ید غاصبانه، هیچ توافق قراردادی بین مالک و فردی که ملک را غصب کرده وجود ندارد. در این حالت، مالک برای اثبات غیرقانونی بودن تصرف فرد مقابل، نیاز به تقدیم مدرک مالکیت رسمی دارد تا دادگاه بتواند به پرونده خلع ید رسیدگی کند.
  • خلع ید مشاعی:در صورتی که یک یا چند نفر از شرکا ملک مشاع را غصب کرده باشند، سایر شرکا می‌توانند علیه آن‌ها دعوای خلع ید را آغاز کنند. دادگاه، خواهش خلع ید را بررسی کرده و اگر تصرف غیرقانونی ثابت شود، ملک مشاع از افرادی که آن را غصب کرده‌اند، پس گرفته می‌شود.

 

نمونه دادخواست خلع ید :

مشخصات خواهان : نام- نام خانوادگی- شماره ملی و آدرس مالک
مشخصات خوانده : نام- نام خانوادگی- شماره ملی و آدرس متصرف
خواسته یا موضوع و بهای آن : تقاضای صدور حکم مبنی بر خلع ید – کلیه خسارات دادرسی
دلایل و منضمات دادخواست : استشهادیه محلی- شهادت شهود عندالزوم- سند مالکیت
شرح دادخواست:
با سلام
احتراما به استحضار می رساند اینجانب ، به موجب سند رسمی شماره …… تنظیمی در دفترخانه……، مالک قانونی 6 دانگ آپارتمان واقع در …………………………… با پلاک اصلی ……… و فرعی ………. بوده و در مورخ …/…/… آن را از …….. خریداری نموده ام.
متاسفانه، با وجود مالکیت بنده، به استناد مدارک ابرازی و علی رغم اینکه، اینجانب، هیچ گونه اذن و اجازه ای مبنی بر تصرف و استفاده از ملک خویش، به خوانده محترم، نداده ام، ایشان، با قهر و غلبه و زور، در ملک من، ساکن شده اند و علی رغم درخواست های مکرر از ایشان، حاضر به تخلیه ملک نیستند.
لذا با توجه به محترم بودن حق مالکیت افراد و از آنجا که بنده، مالک رسمی و قانونی ملک بوده و تصرف خوانده نیز غاصبانه و بازور و بدون اذن است، تقاضای رسیدگی و صدور حکم شایسته، مبنی بر خلع ید خواهان از ملک مذکور، از آن مقام محترم، مورد استدعا می باشد.

 

اگر در این زمینه و سایر موارد حقوقی نیاز به مشاوره داشتید با وکلای مجرب وندا تماس بگیرید .

 

نمونه دادخواست خلع ید

مطالب مرتبط

دادخواست قرار تامین خواسته اجاره بها

دادخواست قرار تامین خواسته اجاره بها

اگر دنبال نمونه دادخواست قرار تامین خواسته اجاره بها هستید ما در این پست برای شما قرار داده ایم : ابتدا مشخصات طرفین (خواهان و خوانده) َامل نام و نام خانوادگی و نام پدر و

انتقال مورد اجاره به غیر

انتقال مورد اجاره به غیر

در این پست میخواهیم درباره انتقال مورد اجاره به غیر یا همان انتقال مورد اجاره توسط مستاجر توضیح دهیم و قوانین را بررسی کنیم . یکی از مشکلاتی که در اجرای قانون مالک و مستاجر

نمونه دادخواست خلع ید

نمونه دادخواست خلع ید

نمونه دادخواست خلع ید را در این مطلب برای شما قرار خواهیم داد . ابتدا ببینیم خلع ید چیست ؟   دعوای خلع ید یک اقدام حقوقی است که توسط مالک مال غیرمنقول انجام می‌شود.

وکالت امور خانوادگی

وکالت امور خانوادگی

وکالت امور خانوادگی از حساس ترین و مهم ترین امور در وکالت می باشد زیرا بر اهمیت جایگاه خانواده در جامعه بسیار تاکید شده به طوری که در اصل بیست و یکم قانون اساسی بر ایجاد

نمونه دادخواست تامین دلیل

نمونه دادخواست تامین دلیل

در این پست نمونه دادخواست تامین دلیل برای موارد مختلف را قرار خواهیم داد . ابتدا ببینیم دادخواست تامین دلیل چیست ؟   دادخواست تامین دلیل چیست ؟ دادخواستی که برای حفظ دلایل و مدارکی

برچسب ها

ارتباط با